Boris Lvin (bbb) wrote,
Boris Lvin
bbb

Россия-Грузия - диалог

1. Ответ официального представителя МИД России М.Л.Камынина на вопрос СМИ относительно событий в Южной Осетии

1937-21-09-2005

Вопрос: Что Вы можете сказать о произошедших в г.Цхинвали 20 сентября трагических событиях, в ходе которых пострадали мирные жители?

Ответ: По имеющейся информации, 20 сентября с.г. в восьмом часу вечера по окраине г.Цхинвали было произведено четыре минометных выстрела. В результате обстрела получили осколочные ранения десять человек, в том числе женщины и дети.

Обращает на себя внимание тот факт, что именно в этот день в Южной Осетии проходили торжества по случаю национального праздника. Понятно, что они оказались не по душе определенным силам. Сейчас проводится расследование произошедшего.

Российская сторона выражает глубокое сочувствие пострадавшим от обстрела и призывает стороны в конфликте к проявлению сдержанности и продолжению кропотливой работы по поиску конструктивных и мирных решений по урегулированию конфликта.

Руководитель российской части Смешанной контрольной комиссии (СКК) по урегулированию грузино-осетинского конфликта находится в постоянном контакте со своими грузинским, североосетинским и югоосетинским коллегами. Исходим из того, что необходимо в ближайшее время провести встречу сопредседателей СКК для обсуждения сложившейся ситуации и принятия необходимых мер.

21 сентября 2005 года

http://www.ln.mid.ru/brp_4.nsf/sps/9A7AFA07573E971CC325708300471D8E

2. Information on Signing the Joint Declaration by the President of the Republic of North Ossetia-Alania and President of the Self-Proclaimed Republic of South Ossetia

Wednesday, September 21 2005

On September 18 2005, President Taimuraz Mamsurov of the Republic of North Ossetia-Alania and President Eduard Kokoity of the self-proclaimed republic of South Ossetia, ‘in a spirit of maintaining united Ossetia’, signed a joint declaration on the intention to enhance the legislative basis of bilateral relations between the Republic of North Ossetia-Alania and the Republic of South Ossetia.

Taking into account the fact that the Russian side bears full responsibility for any action of its executive authorities, the Ministry of Foreign Affairs of Georgia estimated the act of the North Ossetian Leader as the Russian side’s unfriendly step aimed towards intensification of separatism in the region.

In this connection, the Ministry of Foreign Affairs of Georgia sent a Note to the Ministry of Foreign Affairs of the Russian Federation expressing a firm protest and insisting that urgent measures be taken for the prevention of the acts, which may lead to a drastic exacerbation of the situation in the conflict zone and heighten tension in the Georgian-Russian relations.

http://www.mfa.gov.ge/news.php?newsid=updates/EEkZkllAZlsJPwqKRP.php

3. Statement of the Ministry of Foreign Affairs of Georgia

Thursday, September 22 2005

On September 20 2005, the Tskhinvali separatist authorities held a celebration of ‘independence’ of the self-proclaimed republic of South Ossetia and a military parade.

The military parade gave a display of military detachments and armoured vehicles, including three self-propelled artillery mounts, four tanks T-55, three armoured troop carriers БТР-70б, three infantry fighting vehicles БМП – 2, three 120-mm mortar and three anti-aircraft mounts ЗУ-23-2.

This fact represents a gross violation of the basic document on peace process, the 1992 Sochi Agreement, the 2004 agreement reached at the meeting between Georgian Prime Minister Zurab Zhvania and South Ossetian de facto leader Eduard Kokoity and the resolutions of the Joint Control Commission. This fact was negatively appraised by the OSCE Mission to Georgia as well.

A display of arms and armoured vehicles restricted by the Agreement on Conventional Armed Forces in Europe comes in total contradiction with the cornerstone of European security - main provisions and principles of the Agreement on Conventional Armed Forces in Europe and adversely affects security of the whole region.

The ‘festive’ events involved representatives of the separatist regimes of Abkhazia, Transdniestria and Nagorno Karabakh, deputies from the ruling party of the Russian Federation State Duma having violated the state border and entering the Georgian territory without visas, members of the central and regional executive authorities, including leaders of the federal entities, high-ranking ecclesiastics of Russia.

Given the Russian Federation’s commitment to perform the role of principal mediator and guarantor in respect of complying with the agreements, appearance of the Russian representatives at the side of the Tskhinvali de facto authorities vividly points to their demonstrated support for the separatist regime. This support is further evidenced by a supply of armoured vehicles to the separatists, on which the Georgian side has made repeated statements.

Such act provides a flagrant violation of the universally recognized norms and principles and bilateral and multilateral commitments undertaken by the Russian Federation, as well as infringement of Georgia’s sovereignty and territorial integrity.

Providing a cause for special concern is the inaction of the leadership of the peace-keeping forces when they see unhindered movement of armoured vehicles in the conflict zone. Instead of putting an end to such acts, the peace-keeping contingent is busy escorting and providing security for the ‘guests’ hastening to attend the anniversary celebrations. It is a tribute to this very support that the separatist authorities get gradually armed and there is unrestricted movement of illegal armed groupings, criminals and smuggled goods in the conflict zone. Abductions of people and other grave criminal offences are a daily occurrence. All this is seen as a blatant violation of the mandate of the peace-keeping forces, which calls into question the whole expediency of their presence in the conflict zone.

The command of the peace-keeping forces makes absolutely irresponsible statements and heaps ungrounded accusations on the Georgian side.

The Georgian side has stressed it repeatedly that the uncontrolled spread of armaments in the conflict zones is a major source of provocations and it is necessary to intensify international control in this direction. The Georgian side insists on conducting objective investigation, with the participation of OSCE, into the recent incidents in the Tskhinvali Region.

The Ministry of Foreign Affairs of Georgia categorically demands from the Russian side to put an immediate end to the destructive activity in the Tskhinvali region and stop a supply of arms to the separatist regimes.

We also urge the world community that due assessment be given to the Russian Federation’s attempt to encroach upon Georgia’s sovereign rights, interfere in its internal affairs and infringe its territorial integrity.

http://www.mfa.gov.ge/news.php?newsid=updates/EEkZupEplZUUWoOHFV.php

4. ЗАЯВЛЕНИЕ МИД РОССИИ

В связи с осложнением ситуации в зоне грузино-осетинского конфликта


2009-03-10-2005

Обстановка в зоне грузино-осетинского конфликта резко обострилась вследствие артиллерийского обстрела Цхинвали 20 сентября с.г. Минометный огонь, в результате которого имеются раненные, велся, по оценкам специалистов, с территории Грузии по жилым кварталам города, когда там проводились торжества, посвященные 15-летию Республики Южная Осетия. До начала обстрела в тот же день в зоне конфликта без предварительного уведомления находились министр обороны, начальник генерального штаба, глава администрации Президента, депутаты парламента Грузии.

Резко накалилась политическая атмосфера. Грузинская пропаганда с участием официальных лиц избрала объектом своих нападок Россию, российских миротворцев и весь механизм урегулирования в рамках Смешанной контрольной комиссии (СКК) и Смешанных сил по поддержанию мира (ССПМ).

В этих условиях в зону конфликта был направлен сопредседатель российской части СКК. Он был принят Президентом Южной Осетии Э.Кокойты и передал его предложения грузинскому руководству. Однако взвешенные соображения Цхинвали по нормализации ситуации были отвергнуты в Тбилиси, где лишь повысили градус антироссийской и антиосетинской риторики. Явно в провокационных целях готовится деструктивное обсуждение грузинским парламентом вопроса о сломе переговорного формата, прекращении деятельности СКК и ССПМ, которые, по нашему мнению, остаются единственным реально действующим и перспективным механизмом урегулирования.

В Москве исходят из того, что в Тбилиси возобладает взвешенный и ответственный подход в связи со складывающейся ситуацией вокруг мирного урегулирования грузино-осетинского конфликта.

3 октября 2005 года

http://www.ln.mid.ru/brp_4.nsf/sps/42DED9C16B762282C325708F003681F1

5. О встрече первого заместителя Министра иностранных дел России В.В.Лощинина с Президентом Южной Осетии Э.Д.Кокойты

2030-05-10-2005

4 октября в МИД России состоялась встреча первого заместителя Министра иностранных дел России В.В.Лощинина с Президентом Южной Осетии Э.Д.Кокойты в связи с обострением ситуации в зоне грузино-осетинского конфликта, вызванного обстрелом Цхинвали 20 сентября с.г.

Были даны оценки причин осложнения ситуации в зоне грузино-осетинского конфликта и предложены пути выхода из создавшегося положения, прежде всего в рамках действующих механизмов – Смешанной контрольной комиссии (СКК) и Смешанных сил по поддержанию мира (ССПМ). Отмечен деструктивный характер намерений тех сил, которые хотят сломать ныне действующий переговорный и миротворческий формат в нарушение общепринятого в международной практике принципа pacta sunt servanda.

Была высказана обеспокоенность ростом напряженности, подчеркнута неприемлемость военного решения конфликта, готовность содействовать разрядке ситуации путем продолжения работы СКК, в рамках которой удавалось, как правило, находить взаимопонимание по самым сложным проблемам.

Президент Южной Осетии заявил, что, несмотря на провокационные действия и декларации грузинской стороны, полностью остаются в силе его мирные инициативы, выдвинутые 24 декабря 2004 г. Э.Д.Кокойты высказался не только за сохранение СКК, но и за повышение ее значимости и статуса. Он также отметил своевременную реакцию Действующего председателя ОБСЕ, который в своем заявлении осудил минометный обстрел Цхинвали.

Российская сторона, с учетом готовности югоосетинской стороны, предложила незамедлительно создать совместную следственную группу с участием экспертов сторон в урегулировании конфликта, с привлечением наблюдателей от ОБСЕ, для завершения начатого ССПМ всестороннего расследования по факту обстрела 20 сентября с.г. с целью выявления и последующего наказания виновных.

5 октября 2005 года

http://www.ln.mid.ru/brp_4.nsf/sps/16EED5371938F2B9C3257091002415F9

6. Statement of the Ministry of Foreign Affairs of Georgia

Wednesday, October 5 2005

The Ministry of Foreign Affairs of Georgia expresses its astonishment at the October 3 Statement of the Ministry of Foreign Affairs of the Russian Federation on the Aggravation of the Situation in the Georgian-Ossetian Conflict Zone and asserts that the Russian Federation issued this Statement after the negotiations between the Secretaries of the National Security Councils of Georgia and the Russian Federation were held on September 28 2005, where the sides, alongside a range of other issues, discussed the events ongoing in the conflict regions and stated their respective positions.

It is beyond any understanding why the Statement lays its focus only on the shootings carried out by unidentified persons in the direction of Tskhinvali and makes no mention of the military parade, which involved armoured vehicles and was held in violation of all existing agreements.

Also causing confusion is the reluctance of the Russian side to show any interest in the investigation of the September 20 incident, in contrast to the Georgian side insisting on an objective investigation of this provocation and urging that it is incorrect to lay blame on either side until the investigation is completed.

It is also hard to understand the vague meaning of a certain permit, which, the Statement alleges, the Georgian officials are required to obtain for the movement throughout the territory of their own country.

The Statement refers to the leader of the separatist regime E. Kokoity as president, over which the Georgian side has repeatedly expressed its protest.

A range of provisions in the above-referenced Statement of the Ministry of Foreign Affairs of the Russian Federation comes in drastic contradiction with the position confirmed by the Supreme Authorities of Russia concerning the support for Georgia’s territorial integrity and sovereignty, and can be appraised as a gross violation of the universally acknowledged norms and principles of international law as well as bilateral and multilateral commitments.

The Ministry of Foreign Affairs of Georgia expresses its extreme concern and demands from the Russian Ministry of Foreign Affairs to state its official position with respect to the foregoing, which will allow the Georgian side to determine the expediency of further fulfilling by the Russian Federation the role of a mediator in the conflict settlement process.

http://www.mfa.gov.ge/news.php?newsid=updates/EEkluAVylVCfcodjTx.php

7. О заседании рабочей группы по беженцам в рамках грузино-абхазского урегулирования

2062-07-10-2005

6-7 октября в Сочи состоялось очередное заседание рабочей группы по возвращению беженцев, являющейся одним из переговорных механизмов в рамках урегулирования грузино-абхазского конфликта.

В конструктивном духе, с нацеленностью на реальный результат обсуждены вопросы, связанные с практическим осуществлением перепроверки данных регистрации беженцев и перемещенных лиц в Гальском районе, которая должна быть осуществлена Управлением Верховного комиссара ООН по делам беженцев, а также перспективы работы УВКБ ООН на этом направлении в ближайший двухлетний период.

В МИД России с удовлетворением отмечают, что таким образом сделан еще один шаг на пути выполнения Сочинских договоренностей от марта 2003 года, направленных на укрепление доверия между сторонами в грузино-абхазском конфликте.

7 октября 2005 года

http://www.ln.mid.ru/brp_4.nsf/sps/9CF6005F734BB4BBC3257096004DC416

8. Resolution of the Parliament of Georgia Regarding the Current Situation in the Conflict Regions On the Territory of Georgia and Ongoing Peace Operations

The Parliament of Georgia condemns the recent developments in the conflict regions existing on the territory of Georgia (Abkhazia, and the former South Ossetian Autonomous District).

Every effort of the Georgian side, as well as of the international community to intensify the process of conflict regulation through internationally recognized democratic norms and principles has to date reached no tangible result. Moreover, the de facto Governments in the above-mentioned regions continue to pursue a policy of open confrontation, disregard for the principles of international law and establishment of criminal regimes, instead of pursuing a course of constructive cooperation. Clannish dictatorships have been established on the territories of Abkhazia and the former South Ossetian Autonomous District aimed at strengthening the personal power and obtaining illicit income.

Only under the stewardship of clannish and criminal governments in these regions it is possible to witness frequent kidnapping of citizens - including children; killings; unmitigated criminal gang activity, raids and robbery of the civilian population; creation and backing of terrorist and subversive groups together with Russian special services, currency counterfeiting; drug transit; trafficking of arms and people; smuggling; appropriating of refugee assets; denial of the right of instruction to citizens in their native language; and denial of their right to return to their dwellings. This is an incomplete list of the outcomes that continue to result from the activity of these regimes.

Furthermore, the separatist regimes continue to attempt to legitimize the results of ethnic cleansing, mentioned in Budapest, Lisbon and Istanbul summits of OSCE - the latest illustration of which is the total appropriation of homes from the forcibly exiled Georgian population.

It is clear that the aforementioned actions have nothing in common with the protection of the ethnic rights of the population residing today on the territories of Abkhazia and the former South Ossetian Autonomous District. The criminal dictatorship currently in place pose a threat to everyone, including those they allegedly try to protect. One demonstration of the aforementioned is the repressive policy of the separatist governments against those Abkhaz and Ossetian citizens who have tried to move towards public diplomacy and confidence-building; among the punished and arrested there are underaged children whose only “guilt” is to have met with their Georgian coequals.

Due to the on-going information vacuum, repressions and anti-Georgian propaganda, the local population of the both regions has no possibility to realize and assess information regarding the peace initiatives currently proposed by the central government of Georgia.

The fundamental rights and freedoms on the territory of Abkhazia and of the former South Ossetian Autonomous District are violated not only against internally displaced persons, but also against the remaining population. The separatist governments, manipulating issues of ethnic origin, attempt to monopolize the process of conflict regulation on behalf of their own clan-based interests, and against the fundamental interests of their population.

The question then arises – through what or whose support do separatist regimes manage to ignore the position of authoritative international organizations and violate all the basic norms of international law?

Regretfully, the answer to this question unambiguously indicates the role of Russian Federation in inspiring and maintaining these conflicts, the country which is an official facilitator for conflict settlement.

Russia is a member of the Group of Friends of the UN Secretary General working on the issues of Abkhazia, Georgia, as well as an executor of the peace Mission in Abkhazia under the auspices of the CIS, the Head of Quadripartite Monitoring Commission in the former Autonomous District of South Ossetia, a head of the peace mission and a participant of all agreements with respect to the conflict. These functions impose certain obligations and responsibilities on the Russian Federation before the international community.

Notwithstanding the aforementioned, the Russian Federation does nothing to promote the process of conflict settlement on the territory of Georgia, in fact, the current situation is quite the contrary. A wide range of steps made by Russia currently strengthens the separatist regimes and de facto annexation of a part of Georgia’s territory. Examples include:

· The central government of Russia, despite of numerous protests from the Government of Georgia and an explicitly negative position of international organizations, continues to grant Russian citizenship en masse to the population remaining in the conflict zone via simplified administrative procedures, in violation of all international norms.

· Similarly, despite several protests from the Government of Georgia and the explicitly negative position of international organizations, the central government of Russia, under a unilateral decision, introduced a visa regime in the conflict zones that differs from the rest of Georgia and that in essence establishes visa-free movement.

· In violation of the principles of international law, as well as agreements in force within the CIS framework and Georgian legislation, citizens of Russia are being appointed to high-level positions (i.e. Prime-Minister, Ministers of Defense and Law Enforcement, commanders of military units etc.) in Tskhinvali and Sukhumi – individuals who simultaneously continue to work in law enforcement and the Special Services of the Russian Federation.

· Without advising or negotiating with the Georgian government, various delegations of the Russian Federation, including federal delegations, frequently visit Sukhumi and Tskhinvali, concluding agreements and treaties and launching projects of political importance (e.g. Moscow-Sukhumi railway).

A military parade dedicated to the celebration of so-called, “Independence Day” on 20 September in Tskhinvali has become a fact of special indignation where separatists demonstrated a very large amount of military equipment. The presence of this equipment is in violation of both the Sochi Agreement of 14 June of 1992 and of the Document on Demilitarization signed in Sochi in 2004 where Russia played a role of guarantor. The parade displayed barefaced impudence not only against the Georgian Government, but also the international organizations involved in conflict settlement and demilitarization processes in the region.

The Parliament of Georgia insists on receiving answer to these questions – where and how did numerous pieces of new Russian heavy military equipment appear on the territory of the former South Ossetian Autonomous District, the entire administrative perimeter of which borders only Georgia and the Russian Federation? Obviously, not from the Georgian side. This equipment, as well as the frequent military drills, are a visible part of the hidden armament process carried out by the Russian Federation in the conflict regions of Georgia. This process is so evident that it is often covered by Russian TV channels. The parade in Tskhinvali once again demonstrated the reason why the Russian Government opposes the demand of the Georgian Government for the international community to maintain control over the Roki Tunnel connecting the Russian Federation with the Tskhinvali Region. It has once again been proved that the Russian peace-keeping forces dislocated in the region, by their format and ideology, do not serve the purpose of conflict resolution and demilitarization of the region.

Similar examples and other open political or military support enable the separatist governments to ignore the positions of the international community and continue to blockade the peace process. It is clear that the Russian Federation does not posses the political will to promote the process of conflict settlement on the territory of Georgia.

Accordingly, the Parliament of Georgia declares:

An end should be put to the existence of stains on the face of democracy and violations of fundamental human rights and freedoms on the territory of Georgia; an end should be put to the existence of criminal enclaves and dictatorial regimes on the territory of Georgia.

The Parliament of Georgia deems it necessary to reach rapid progress in the process of peaceful political settlement of the conflicts existing on the territory of Georgia.

The Parliament of Georgia reaffirms that the entire spectrum of rights and freedoms for every indigenous Abkhazian and Ossetian citizen will be secured and the necessary conditions for the protection of their identity and development will be provided within a united Georgia.

The Parliament of Georgia still hopes that the government of the Russian Federation will be able to overcome the legacy of imperialistic political stereotypes and play a real and active role in peaceful settlement of conflicts, thus proving that the Russian Federation has the will to be a worthy partner of the democratic community.

Proceeding from the aforementioned, the Parliament of Georgia resolves:

1. To assess the activity and fulfillment of the obligations within the current mandate of the peace-keeping forces dislocated in Abkhazia and the former South Ossetian Autonomous District, as extremely negative.

2. To entrust the Government of Georgia with the task of intensifying negotiations with the Russian Federation, international organizations and interested sides on the issues regarding the fulfillment of obligations undertaken by peace-keeping forces on the territory of the former South Ossetian Autonomous District and report to the Parliament on the current situation by 10 February 2006.

3. To entrust the Government of Georgia with the task of intensifying negotiations with the Russian Federation, international organizations and interested sides on issues regarding the fulfillment of obligations undertaken by peace-keeping forces on the territory of Abkhazia and report to the Parliament on the current situation by 1 July 2006.

4. The Parliament of Georgia, in the event that the processes provided for in Paragraph 2 are negatively assessed and no progress is witnessed, shall demand cessation of the peace-keeping operation on the territory of the former South Ossetian Autonomous District, as well as denunciation of the relevant international agreements and abolition of the existing structures starting from 15 February 2006.

5. The Parliament of Georgia, in the event that the processes provided for in Paragraph 2 are negatively assessed and no progress is witnessed, shall demand cessation of the peace-keeping operation on the territory of Abkhazia, as well as denunciation of the relevant international agreements and abolition of the existing structures starting from 15 July 2006.

6. To entrust the Government of Georgia, in the event of enactment of Paragraphs 4 and/or 5 of this Resolution, with the task of undertaking appropriate measures for the rapid withdrawal of the Russian peace-keeping forces acting within their relevant mandate from the territory of Georgia, as well as cooperation with every corresponding structure in order to ensure peace and stability in the conflict zones.

7. To entrust the Ministry of Foreign Affairs of Georgia with the task of providing adequate information on the Resolution of the Parliament of Georgia to international organizations and interested States, intensifying work aimed at seeking support for the peace initiatives of Georgia and launching new peace operations.

8. To entrust the Ministry of Internal Affairs and the office of the Prosecutor General of Georgia with the task of undertaking legal inititives against foreign citizens illegally staying on the territory of Georgia and hold political, administrative or other positions in the de facto government of Abkhazia and former South Ossetian Autonomous District.

9. To entrust the Government of Georgia with the task of submitting a detailed road map for realization of the Tskhinvali peace plan initiated by the President of Georgia with due regard to the political, security, economic, social, legal, educational, cultural and other aspects by 1 December 2005.

10. To entrust the Government of Georgia with the task of submitting a similar detailed road map for realization of the Abkhazia peace plan by 1 may 2006.

11. The Parliament of Georgia shall start consultations with international organizations, interested States, members of civil society in Abkhazia and the former South Ossetian Autonomous District and international experts in order to elaborate and adopt relevant amendments to the Constitution, as well as other legal acts, including a law on restitution.

Tbilisi, October 11, 2005

http://www.parliament.ge/statements/2005/state_11.09.05

9. ЗАЯВЛЕНИЕ МИД РОССИИ

В связи с постановлением парламента Грузии о ситуации в зонах грузино-абхазского и грузино-осетинского конфликтов


2090-12-10-2005

Грузинский парламент принял постановление о ситуации в зонах грузино-абхазского и грузино-осетинского конфликтов. Помимо явно предвзятых и необъективных оценок положения дел в Абхазии и Южной Осетии, этот документ содержит грубые выпады в адрес России. Здесь и обвинения в том, что конфликты до сих пор не урегулированы из-за позиции Москвы, и даже в намерениях аннексировать часть Грузии. Главной мишенью избраны миротворческие силы, расположенные в соответствии с действующими международными соглашениями в зонах указанных конфликтов. Грузинскими парламентариями выбран язык ультиматумов: обозначены сроки, после которых правительству Грузии поручено принять меры к скорейшему выводу с территории страны миротворческих сил и денонсировать соответствующие международные соглашения.

Российская сторона рассматривает принятое постановление как провокационный шаг, направленный на нагнетание напряженности, слом имеющихся переговорных форматов, ликвидацию договорно-правовой базы мирного урегулирования конфликтов на территории Грузии. Обвиняя Россию в неурегулированности проблемы территориальной целостности Грузии, парламент этой страны явно пытается переложить ответственность с больной головы на здоровую.

За последние два года Россией вместе с зарубежными партнерами и международными организациями приложено немало усилий, чтобы удерживать хрупкий баланс, то и дело нарушаемый не только воинственными декларациями грузинских политиков, но и их прямыми попытками решить проблемы Абхазии и Южной Осетии с помощью военной силы. Каждый раз лишь благодаря действующим механизмам миротворчества удавалось удерживать ситуацию под контролем.

Политические круги в Грузии, стоящие за принятием сегодняшнего постановления, не должны забывать о том, что форматы переговорного процесса, в которых кроме России задействованы ООН, ОБСЕ, СНГ, страны-члены Группы друзей Генерального секретаря ООН по Грузии, созданы по согласию всех вовлеченных в конфликты сторон. Безответственные акции Тбилиси могут нанести непоправимый ущерб мирному урегулированию конфликтов. В Грузии должны осознавать, что силовой вариант, к которому склоняются некоторые горячие головы, отвергается международным сообществом.

Российская сторона предпримет все необходимые меры, чтобы обеспечить выполнение имеющихся международных договоренностей, не допустить дестабилизации ситуации в регионе, защитить права и интересы проживающих там российских граждан.

12 октября 2005 года

http://www.ln.mid.ru/brp_4.nsf/sps/094D88E4A81B5481C3257098004A05A6

10. Комментарий Департамента информации и печати МИД России в связи с вопросом ИТАР-ТАСС относительно заявлений постпреда Грузии Р.Адамия в Первом комитете ГА ООН

2102-13-10-2005

Вопрос: Не могли бы Вы прокомментировать сделанные на днях в Первом комитете ГА ООН заявления постпреда Грузии Р.Адамия относительно усиленного перевооружения Россией Южной Осетии и Абхазии, сохранения российской военной базы (РВБ) в Гудауте в нарушение обязательств по ДОВСЕ, а также о необходимости разработки неких новых механизмов, которые занялись бы проблемой "неконтролируемых государством территорий и регионов"?

Комментарий: На наш взгляд, высказанные г-ном Адамия суждения либо свидетельствуют о незнании им фактического положения дел, либо представляют собой еще один шаг с целью накалить атмосферу вокруг грузино-осетинского и грузино-абхазского конфликтов.

Известно, что новое обострение началось с проведенного с грузинской территории минометного обстрела жилых районов Цхинвали 20 сентября с. г. Настораживает, что сейчас практически не слышны делавшиеся ранее Тбилиси заявления о приверженности мирному урегулированию конфликтов. Следует также отметить трехкратное увеличение в последние два года военных расходов Грузии, резко возросшие закупки Тбилиси вооружений и военной техники за рубежом, в т.ч. в странах НАТО, что свидетельствует о планах Тбилиси по силовому решению грузино-абхазского и грузино-осетинского конфликтов. Одним словом, вместо сдержанности, реальных шагов по восстановлению доверия и мирному урегулированию просматривается желание грузинских властей встать на путь конфронтации, разжигания конфликтов.

Не выдерживают критики и заявления г-на Адамия относительно-де продолжающегося функционирования РВБ Гудаута. Эта база давно расформирована. Еще в 2001 г. Россия под контролем международных инспекторов вывела оттуда вооружения и технику. Более того, в соответствии с достигнутыми в мае с.г. договоренностями Россия начала вывод РВБ Батуми и Ахалкалаки, вывоз части военной техники и передачу Грузии объектов Группы российских войск в Закавказье.

Г-н Адамия договорился до того, что Россия, мол, поддерживает террористов на Кавказе. Большего абсурда не придумаешь. Всем известно, что с террористами мы ведем беспощадную борьбу. Именно поэтому у российской стороны сохраняются серьезные вопросы к Тбилиси в отношении потворства террористам, окопавшимся в Панкиском ущелье и в ряде других регионов Грузии.

Для всех, кто знаком с реалиями грузинской политической кухни, понятно, чем вызваны измышления г-на Адамия: под прикрытием всякого рода небылиц, распространяемых в том числе и с трибуны ООН, в Грузии в очередной раз раздувается антироссийская кампания, имеющая своей целью очернить роль миротворческой деятельности России по урегулированию конфликтов, и, тем самым, открыть дорогу для силового решения этих проблем. Это опасный, чреватый тяжелыми последствиями для самой Грузии путь. Печальный опыт подобных сценариев имеется, и в Тбилиси это должны хорошо помнить.

13 октября 2005 года

http://www.ln.mid.ru/brp_4.nsf/sps/9CFC1C68273C6814C3257099004A8091

11. Comment of the Department of the Press and Information of the Ministry of Foreign Affairs of Georgia

Monday, October 17 2005

With respect to the October 12 Statement of the Ministry of Foreign Affairs of the Russian Federation, we find it necessary to stress that the considerations on which this document is based are totally groundless, present another in a series of attempts to lead the world community into error and turn the actual state of affairs upside down.

It is a regrettable fact but the Resolution of the Parliament of Georgia gives a perfect and objective illustration of the illegal acts committed by the Russian side in the conflicting regions. There is an insurmountable proof of the gross violation of universally recognized norms and principles of international law, multilateral and bilateral commitments and the decisions adopted within the CIS framework as well as evident interference in the internal affairs of Georgia.

The Ministry of Foreign Affairs has repeatedly expressed its protest in connection with this fact. However, the Georgian side’s fair and well-founded demands for the suppression of illegal acts of the Russian Federation so far remains unanswered. Such stance of the Russian side and the reluctance of the peacekeeping forces to comply with their mandate-prescribed obligations contribute to a further escalation of the situation and lead the conflict settlement process into a cul-de-sac.

Also groundless and provocative is accusing the Georgian side of its alleged support for the military solution of the conflicts while in fact it is the Russian side whose immediate assistance and involvement contribute incessantly to militarizing the separatist regimes in Abkhazia and the Tskhinvali region and provoking hot spots. It is what raises the threat, which is for some reason blamed on the Georgian side.

The Ministry of Foreign Affairs of Georgia recalls repeatedly all sides concerned of the plan of peaceful settlement of conflicts and a set of concrete initiatives voiced by the President of Georgia at high-ranking forums. We are confident that the world community, including the Russian Federation will lend its name to these initiatives and facilitate their implementation.

http://www.mfa.gov.ge/news.php?newsid=updates/EEkAVVAVyAGdXINcUU.php
Tags: МИД
Subscribe

  • И еще раз про выборы

    Меня пугает уверенность, с какой обозреватели постоянно пишут - мол, белые женщины проголосовали так, черные мужчины - этак, и т.д. Если оценки по…

  • 47 и 48

    Кстати, почему все уже называют Трампа сорок седьмым президентом? Это пока абсолютно ни из чего не следует. Сорок седьмым президентом вполне может…

  • не послушали дядю-то

    2024-07-22 05:13:00 <...> мне кажется, что практически любой другой кандидат, получивший формальную номинацию демпартии, будет иметь гораздо…

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments